15 Ağustos 2014 Cuma

Diyafram, Alan Derinliği ve Işık

Geçen günkü bir yazımda fotoğrafçılıkta diyafram, enstantane ve ISO hızından bahsetmiş ve bunların ne olduğunu ve anahtar noktalarını özetleyen bir tablo vermiştim. Bugün de diyafram terimini kavramaya yardımcı olacak birkaç örnek fotoğraf paylaşmak istiyorum.

Diyafram kameranın aldığı ışığın miktarıyla alakalı demiştik. Diyafram açıksa kameramıza giren ışık fazladır, kapalıysa ışık azdır. Yanda görüldüğü gibi f/1.4 açık bir diyaframken f/16 kapalı bir diyaframdır. Peki bu açıklık ve kapalılık durumu fotoğrafınızı aydınlatıp karartmak dışında nasıl etkiler? Profesyonel fotoğrafları çekici ve güzel kılan en önemli özelliklerden biri arka planın buğulu olup, öndeki nesnenin net olması durumudur, değil mi? İşte diyafram arka planı buğulayıp, ön planı netleştirmeye yarayan özelliktir. Arka planın buğulu olmasına alan derinliği denir. Aşağıda çektiğim fotoğraflarda görüldüğü gibi ikinci fotoğrafta pembe araba ilkine göre çok daha buğulu. Bunun sebebi ikicide ilkine göre daha açık bir diyafram ayarı kullanmış olmam. Alan derinliği nesnelerin birbirine ve sizin nesnelere olan uzaklığınıza göre de şekillenir. Mesela nesneleri yakından (kameranın odak uzaklığı özelliği elverdiği ölçüde) çekerseniz ve çektiğiniz şey arka plandaki nesnelere göre çok uzaktaysa daha iyi bir alan derinliği elde edersiniz. 

Diyaframa dönersek.. Diyaramın açık olması daha çok ışık alan bir kamera yani daha aydınlık bir fotoğraf demekti, neden iki fotoğrafın da ışık oranı aynı diye sorabilirsiniz. Bunun yanıtı da enstantane ve ISO ayarlarında yatıyor. Diyaframı çok açıp enstantaneyi (perde hızını) hızlandırırsam kameraya 'diyafram açık kalsın ama kamera daha kısa süre ışık alsın' komutunu vermiş oluyorum, dolayısıyla gelecek olan aşırı ışığı sınırlandırmış ve fotoğrafın aydınlığını dengelemiş oluyorum. Bu örneklerde ISO'yu arttırmaya gerek görmedim çünkü ortam yeterince aydınlıktı. Ortam bu kadar aydınlık olmasaydı, enstantaneyi bu kadar hızlandırmak yerine daha düşük bir ayarda kullanırdım, o da yetmezse ISO'yu devreye sokup ışığı arttırırdım.

Diyafram açıklığı: f/5.6     Enstantane: 1/60     Odak uzaklığı 50mm     ISO: 100




Diyafram açıklığı: f/1.8     Enstantane: 1/500     Odak uzaklığı 50mm       ISO: 100


Yeni başlıyorsanız bunları aklınızın bir köşesinde tutarak kendiniz denemelisiniz diyeceğim yine. DSLR kamera kullanmak böyle birşey, kendin denemeden ayarları kavramak kolay değil. O yüzden elinize alın ve deneyin diyorum, nesneleri çekerken onlara yaklaşın, uzaklaşın.. Önüne arkasına birşeyler koyup çekin... Diyaframı açın, kapatın ve neler olduğunu görün... Denedikçe daha iyi anlayacağınızdan eminim. 





4 yorum:

  1. Ne guzel anlatmissin Ipekcim! Benim, yaptigim quiltleri ve diger el yapimi esyalari fotograflarken en buyuk sikintim dogal isik. Evimin her yani isik aliyor ama hic bir noktasi tam olarak istedigim isigi vermiyor. Cektigim resimler hep karanlik cikiyor ve kumaslarin renkleri gercekteki gibi guzel, piril piril cikmiyor. Nesnelerin arkasina beyaz cottogated board koyuyorum, bir nebze olsun sonucu olumlu yonde etkiliyor ama senin yukaridaki resimlerin gibi aydinlik hic olmuyor. Mekan ici cekim yaparken dikkat etmemiz gereken noktalar nelerdir? En guzel dogal isigi nasil yakalayabiliriz?Bunlardan da bahsedecek misin? Ben bu tutorial olayini cok begendim :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Nurdancım, iç mekanda ışığı yansıtacak birşey kullanmak çok etkili oluyor. Reflektör görevi görmesi için beyaz bir cardboard (mukavva) yada foam board kullanabilirsin. Yada bu işe cidden gönül verdim dersen bir reflektöre yatırım yapabilirsin. Çok pahalı değiller.
      http://www.amazon.com/Etekcity%C2%AE-Collapsible-Photography-Lightning-Reflector/dp/B00DIHSZCC/ref=sr_1_6?ie=UTF8&qid=1408314767&sr=8-6&keywords=photography+reflector

      Sil
  2. Ne güzel oldu böyle fotoğraflı :)
    ben hep makinamın otomatik ayarında kullandım, o bulanıklaştırma için ayarlardan arka plan bulanıklaştırma seviyesini yükseltiyorum. nesneye yaklaşıyorum... deklanşöre yarım yarım bastığımda netlik ön planda veya arka planda oluyor duruma göre ikisini de deniyorum. Bu rahatlıklar ve kolay elde ettiğim güzel fotoğraflar nedeniyle elle ayarlamaya hiç girişmemiştim. Denemelere başlasam iyi olur, çünkü bu işte ben de varım demek istiyorum artık :)
    Bakalım neler elde edeceğiz? Denemelerimi paylaşırsam bakmanız için link atarım.. yorum almak güzel olur.
    Sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çektiğin şeye ve ortamda varolan ışığın kalitesine göre şekilleniyor aslında herşey. Herşeyi elle kontrol etmek yerine otomatik yada yarı otomatik çekim daha pratik gelebilir tabi ki bazı durumlarda. Ama tamamen manual (elle) kontrol konusunda da biraz da olsa bilgili olmak eminim fayda sağlayacaktır. Denemelerini bekliyorum, seve seve yorum yaparım...

      Sil

Yorumunuz icin simdiden tesekkurler :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...