12 Ağustos 2014 Salı

Fotoğrafçılıkta Temel Terimler

Fotoğraf makinamı ilk aldığımda bir sürü yeni terimle tanıştım. Her bir terimin ne anlama geldiğini ve bunların nasıl işime yarayacağını anlamam epey bir zamanımı aldı. Okumak ve araştırmak zevkli ama iş teknik terimlere gelince orada afallamamak elde değil.  Yavaş yavaş sindire sindire okumak, okurken de kamerayı eline alıp okuduğun konuya "dokunmak", elinle onu hissetmek ve bizzat denemek çok etkili oluyor. 

Bir DSLR fotoğraf makinanız varsa fotoğraf çekebilmeniz için öğrenmeniz gereken 3 temel kavram var: diyafram, enstantane ve ISO hızı. Bunların arasında öyle bir ilişki var ki başta insana biraz karışık gibi geliyor, ama alışınca aslında o kadar da zor olmadığını anlıyorsun. 

Ben birşeyi öğrenmeye çalışıyorsam listeler yapmayı ve özet çıkarmayı çok severim. Öyle daha iyi anlıyorum. Ortaokuldan beri ayrıntılı yazıları, kitapları okuyup sonra anahtar noktaları bir kağıda madde madde yazarım, altını üstünü çizer kendi anlayacağım hale getiririm. Bunda da öyle yapayım dedim. Bu sefer sizin için. Bu terimlerle ilgili fikir edinmek isteyenler tablonun üzerine tıklayıp büyütebilir, sağ tıklayıp bilgisayarına kaydedebilir, yada tab ettirip bir süreliğine duvarına, dolabına vs. asabilir. Nasıl daha iyi olacaksa. Alın kullanın gari, bu tablo artık sizindir ;)



Unutmayın ki bunlar sadece temel bilgilerin kısa bir özeti. Fotoğrafçılıkta birçok teknik var ve diyafram, enstantane ve ISO arasındaki ilişki durumdan duruma ve yapmak istediğimiz şeye göre değişiklik gösterebilir. Mesela ilk sütunda "ortamda ışık azsa diyaframı açmak faydalıdır" diyorum ama bu yapılabileceklerden sadece biri ve hatta en temel şey. Ama farklı amaçlar için farklı yöntemler kullanılabilir. Az ışık olan ortamlarda tercihe göre bazen diyaframı açmak yerine enstantaneyi düşürmek (ve böylece kameranın ışık alma süresini arttırmak) isteyebilirsiniz (özellikle tripodunuz varsa ve fotoğraftaki hiçbirşeyin buğulu çıkmasını istemiyorsanız),  yada ISO'yu yükselterek fotoğrafınızı aydınlatabilirsiniz (daha sonra nasılsa bilgisayarda gürültüyü azaltırım diyorsanız). Bu da zamanla sizin deneyiminizle, ihtiyaçlarınızla ve tercihlerinizle şekillenecek birşey.

Eğer bu kavramlarla ilgili daha ayrıntılı bilgiler almak isterseniz Diyafram için buraya, Enstantane için buraya, ve ISO hızı için buraya tıklayıp bulduğum bu güzel websitesinin engin bilgilerinden de faydalabilirsiniz.

Neyse ben kaçtım, yine görüşürüz sonra... :)

14 yorum:

  1. Sanırım pek çoğumuzun böyle bir tabloya ihtiyacı vardı;)
    Teşekkürler.

    YanıtlaSil
  2. çok güzel özet olmuş, ellerine sağlık :) ipek'i de öperim çok.. nazliondts

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Melodi'yi diyecektin sanırım :) Ben de senin miniğini öperim :)

      Sil
  3. İyi ki Ablamın iki gelini de öğretmen olmuş.Senden fotoğrafçılığı Ela'dan matematiği öğrenecem:)
    Bir öğretmen titizliğiyle yaptığın öneriler gerçekten işe yarayacak.Yaptığın önerilere yabancı olmamama rağmen çıktıyı aldım görebileceğim bir yere astım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Jıl, valla keşke daha çok yardımcı olabilsem diyeceğim ama bence sen kendi kendine çözdün bence olayı, ama çaktırmıyorsun :))

      Sil
  4. Aa bu tablo harika olmuş! Çok işe yarar...
    Bu arada ben de ders çalışırken mutlaka özet çıkartanlardım.. İlla kendime göre bir liste olacak, adım adım anlayacağım falan...
    İpek bir arada şu kullandığın fotoğraf düzenleme programlarından bahsetsene...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aydacım, tabi ki ayrı bir post'ta daha ayrıntılı bahsederim programlardan ama kısaca söyliyeyim şu ana kadar çoğunlukla Photoshop Elements kullandım, ama son aylarda Photoshop Creative Cloud' a alışma sürecindeyim. Storage için de Lightroom 5 'i kullanıyorum. Fotoğraflarda değişik "action" lar kullanmışlığım çok..

      Sil
    2. Şundan bir 10 yıl önceki ben olsaydım, altından girer üstünden çıkardım bu programların ama şimdi hiç o enerjiyi bulamıyorum kendimde.:( kendimi de biliyorum bir bulaşsam kurtulamam asla ama bu kış bari birazcık zaman harcayayım şunlarla. Evde imac var ona hem photoshop hem lightroom yükledim ama başına oturmuyorum bile. İş yerinde aceleyle picasada kesip biçip koyuyorum. Tabi senin gibi profesyonel olunca o programlar şart ve sen harikalar yaratıyorsun...

      Sil
  5. Bu notlar hemen yazdırılıp arşivlenmeli :) Tam karşılaştırmalı fotoğraflar olsa diyordum, Yönlendirdiğiniz kaynak yetişti.
    Teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ilerleyen yazılarda karşılaştırmalı fotoğraflar yüklemek süper fikir. Ben de teşekkür ederim ;)

      Sil
  6. Aaa, tamam simdi olduu! Bu post'unu kacirmisim! Simdi pek cok sey netlesti. Extra linkler icin de cok tesekkurlerr! Burda verdigin bilgilere gore deneyecegim bir sonraki quilt cekimlerimi! Yayy!! Kesinlikle tutoriallara devam et Ipekcim.

    YanıtlaSil
  7. Nurdancım, quilt çekimlerinde başarılar dilerim. Senin bahçen vardır, çıkar bahçeye at sandalyenin üstüne çek derim ben. En güzel ışık açık havada harika bir güneş ışığı bence :)

    YanıtlaSil
  8. Hahahaa! Bahcem var Ipekcim ama camur deryasi. Hala daha bitirmeye calisiyoruz ama hep yagmur hep yagmur, hic bir sey yapilamiyor ki. Gunesi gorursem once ben atacagim kendimi altina :-D

    YanıtlaSil

Yorumunuz icin simdiden tesekkurler :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...